Paja poikineen, tyttöineen -näyttelyn mainoskuva

Paja poikineen, tyttöineen

5.10.2014 – 21.4.2015

Riihimäen kauppalan käsityöverstaita ja -pajoja -näyttely Riihimäen kaupunginmuseolla.

Riihimäen kaupunginmuseo kurkisti Riihimäen kauppalan aikaisiin 1922–1959 käsityöverstaisiin ja pajoihin.

Elettiin murroksen aikaa: Käsityöläisten asema tarve-esineiden valmistajina oli muuttumassa edullisten tehdasvalmisteiden yleistyessä. Osasta verstaita tulikin ajan mittaan pieniä tehtaita. Osa käsityöläisistä ryhtyi kauppiaiksi myyden omien tuotteittensa ohella valmistavaraa. Osa verstaista kaatui, mutta toisaalta parhaat tekijät pysyivät. Kädentaitoa arvostettiin silloinkin.

Vanhat perinteet kuitenkin säilyivät kulta-, kello-, ja peltisepän-, vaatturin- sekä suutarinliikkeissä. Tekniikan kehitys toi kauppalaan myös uudenlaisia elektroniikka- ja kulkuväline- ja konekorjaamoja. Näyttelyssä luotiin katsaus perinteisiä käsityöammatteja harjoittaneiden tekijöiden verstaisiin.

Kaupunginmuseon esine- ja valokuvakokoelmat olivat pohjana, kun näyttelyssä esiteltäviä kohteita valittiin. Mukaan otettiin kohteita, joista löytyy materiaalia omista kokoelmista. Esimerkkejä oli mm. suutareista, räätäleistä, kello-, kulta-, pelti- ja puusepistä sekä kutomo, savipaja ja piipuntekijä.

Näyttelysalin lattialla oli iso kauppalan keskustan kartta. Näyttelyn kuluessa yleisö sai lisätä karttaan muistamiensa käsityöverstaiden sijainteja.

Näyttely kartutti materiaaliamme ja myös muistitietoa näyttelyn aiheesta.

Paja poikineen, tyttöineen -näyttely avattiin yleisölle sunnuntaina 5.10. klo 12. Tervetuliaissanojen jälkeen näyttelyn avasi Jorma Holmroos, riihimäkeläinen kultaseppä toisessa polvessa.